dijous, 17 de juny del 2021

La sisena Assemblea de l'ARFA, amb la pandèmia gairebé controlada

Ahir dimecres dia 16 vàrem fer una Assemblea de l'ARFA. Hi varen participar gairebé una trentena de familiars, la majoria "nous", amb residents que no fa gaire que són a la Residència. Ens varen acompanyar la Directora (Mari Carmen Ruiz), i personal assistencial (Albert, Pilar) i la Susana de gestió/administració.

Aquesta va ser la sisena Assemblea General de l'ARFA, des que vàrem començar el 2015. La cinquena, el juny de 2019, va ser una Assemblea conjunta amb l'Assemblea de la Residència, convocada pel Director, l'Imad. La quarta l'havíem fet el juny del 2018. Amb la pandèmia, i amb l'arribada de la nova Directora (Mari Carmen), a primers del 2020, hem anat fent reunions informals de la Junta de l'ARFA i amb la mateixa Directora, molt oberta, molt predisposada. En teniu resums en aquest mateix blog.

Vàrem començar-la presentant la petita història de l'ARFA, la nostra motivació: nosaltres també som cuidadors, i hem de treballar coordinadament amb els professionals de la Residència. Vàrem explicar les dificultats inicials per la manca de cultura participativa i d'experiència pràctica en aquest àmbit: l'ARFA vol ser una organització simètrica de les AMPAs. Però també alguns resultats concrets: la substitució de les llambordes del davant, per poder fer tota la volta a la Residència, per exemple, la coral amb residents que cada dijous animaven la Toñi i l'Isidre, i la creació d'un ambient familiar, obert, que afavoreix l'intercanvi de vivències entre tots.

Vàrem explicar que a l'ARFA no es paguen quotes, que per cada iniciativa amb despeses (ous de pasqua, roses, llibre dels 5 anys d'història ...), fem una consulta prèvia, estimant la contribució de cadascú, i després els familiars fan les aportacions a un compte de la caixa. Fins ara, cap dèficit ni superàvit.

Després d'això, la Mari Carmen, la Directora, va explicar el seu punt de vista respecte del funcionament de la Residència i de les relacions amb els familiars. Com des de l'inici, es va mostrar molt oberta, molt cooperativa, convidant a tots a trucar-la si hi ha problemes concrets. Va insistir en la necessitat de seguir sent molt prudents en tot el que fa a la Covid.

Fetes aquestes presentacions, vàrem tractar temes concrets:
  • les mascaretes que es donen als residents, algunes de mida massa petita;
  • els telèfons de contacte, que caldria recordar a tothom per facilitar consultes sobre qüestions personals;
  • la necessitat de rebre els preceptius informes mèdics periòdics, sobretot ara que els contactes amb els metges estan limitats per la pandèmia;
  • els tradicionals problemes amb el menjar: dietes, qualitat, horaris/organització ...
  • els problemes amb la roba: rentat, pèrdues, canvis hivern/estiu ...
  • la possibilitat d'accedir de tant en tant (un cop al mes ?) a l'habitació del resident ...
  • les activitats d'animació interna que són molt útils als residents (el mag Felip, per exemple, el voluntariat, ...) però que encara estan condicionades per la pandèmia ... 
En el debat, vàrem aclarir el context general en què ens trobem: normativa de la Generalitat, canvis en les polítiques, les ratios de personal i econòmics pendents d'actualitzar de fa temps ... També vàrem explicar la molt bona acollida i predisposició dels regidors municipals concernits, que tot i que l'Ajuntament no té competències pel que fa a les Residències, ens ajuda i acompanya en tot el què pot.

La Directora ens va informar que el proper dia 23 faran una barbacoa/graellada pels residents. Nosaltres vàrem insistir en què ens expliqui més sovint (via el grup de WA ?) les diverses activitats que fan: les passejades dels divendres, per exemple.

Hi va haver consens en la necessitat de promoure aquest tipus de participació colectiva, organitzada. Pel setembre intentarem fer una jornada/conferència oberta a tothom, a d'altres familiars i responsables d'altres residències de Mataró.